Wat is voedselallergie?

Er is sprake van voedselallergie als het afweersysteem van het lichaam, ook wel immuunsysteem genoemd, antistoffen maakt tegen bepaalde eiwitten, of delen daarvan, in het voedsel. Bijvoorbeeld tegen (delen van) eiwitten die voorkomen in koemelk, kippenei of vis. De eiwitten waar iemand allergisch voor is, noemen we allergenen. Dit zijn ziekmakende indringers die met antistoffen moeten worden uitgeschakeld. Dit kan uiteenlopende klachten met zich mee brengen.

Wat gebeurt er bij voedselallergie?

Een goed werkend immuunsysteem is voor ieder mens heel belangrijk. Immers, het beschermt het lichaam tegen binnendringende ziektekiemen, zoals bacteriën en virussen, door deze uit te schakelen met onder andere antistoffen. Deze antistoffen zijn bij een eerdere invasie van dezelfde ziektekiemen aangemaakt. Bij mensen met een allergie treedt een afwijkende reactie van het afweersysteem op. Niet alleen worden antistoffen tegen ziekteverwekkers aangemaakt, maar ook tegen stoffen die op zich helemaal niet gevaarlijk zijn. Als het afweersysteem vervolgens opnieuw in contact komt met deze stoffen, kunnen speciale ‘mestcellen’ ter plaatse, maar ook op afstand in andere organen, geprikkeld worden tot het afgeven van allerlei reactieve stoffen. Deze reactieve stoffen kunnen in het lichaam allergische klachten veroorzaken. Een van deze stoffen is histamine. Bij het vrijkomen van histamine kunnen er ontstekingsreacties ontstaan zoals zwelling van slijmvliezen of rood worden van de huid. Mestcellen bevinden zich o.a. in de huid en slijmvliezen van longen, darm en ogen.

Hoe werkt een Allergieonderzoek bij Praktijk Calis?

Allergieonderzoek geschiedt met behulp van testdozen waarin substanties van o.a. voeding, geur, kleur en smaakstoffen in kleine flesjes aanwezig zijn. De patiënt zit voor de therapeut en krijgt een van de testdozen op zijn/haar schoot. Door middel van aanraking van de testflesjes met de wijsvinger, kan de therapeut met behulp van de Bio-tensor, die hij boven de vinger van de testpersoon houdt, vaststellen of de patiënt daarop positief of negatief reageert. Een bio-tensor is een apparaat dat positieve en negatieve reacties van b.v. voeding kan meten. Deze techniek, die al meer dan 30 jaar in Duitsland met succes wordt toegepast, is zo kindvriendelijk, dat de therapeut de kinderen zelfs niet aanraakt tijdens de allergietest en zeker geen pijn doet. Dit geldt uiteraard ook voor de volwassenen.